הקשב למאמר
Getting your Trinity Audio player ready...
|
מה הן השאלות שצריך לשאול את עצמכם בהכנת תוכנית עסקית משלכם?
אריק יואן הגיע לארה"ב מסין באמצע שנות ה-90 כדי להשתלב בתעשיית ההיי טק הנוצצת של אותה תקופה. אחרי שבקשתו לקבל אישור עבודה נדחתה שמונה פעמים וגם כשהתקבל האישור – התהליך נמשך כשנתיים – הוא סוף סוף הצליח. אחרי יותר משני עשורים בעמק הסיליקון ומיאוס גובר בנסיעות ארוכות וטיסות לצורך פגישות – ב-2012 הוא הקים את ZOOM במטרה לספק פתרון תקשורתי מהיר, מבוסס וידאו לארגונים ואנשי עסקים שטסים מסיב לעולם.
ספק גדול אם יואן כלל בתוכנית העסקית שלו סעיף של מגפה עולמית קטלנית שמקרקעת חצי עולם, אבל זה לא באמת משנה. הקורונה היא רק שחקן במגרש המשחקים של ZOOM, שמוכיח שתוכנית עסקית טובה – עשויה להזניק את העסק שלך בכל רגע נתון. יואן לא רק ניצל את ההזדמנות להטיס את ZOOM לשמים, הוא גם ידע להגיב בזמן ולמנוע קריסה של החברה כתוצאה מעומס והיעדר תשתיות הולמות. התוצאה ידועה לכולם ורובנו ימשיך להשתמש בה גם אחרי שהקורונה תישאר זיכרון רחוק.
קל לשייך את סיפור ההצלחה של ZOOM לאלת המזל, אבל האמת היא שמרגע הקמתה, החברה כותבת את ההיסטוריה של עצמה. גוגל? אפל? פייסבוק? אף לא אחת מהן צפתה שברגע אחד בני אדם מסביב לעולם יפסיקו להיפגש פנים מול פנים ויזדקקו לכלי שיזכיר להם עד כמה הם התגעגעו לקול ולמבע האנושיים. איש במטות המצוחצחים שלהם לא לקח בחשבון שיבוא יום והעולם הדיגיטלי באמת יחליף את העולם האמיתי. האמת? לא מפתיע.
ראינו במהלך השנים, כי חלק מהארגונים נוטים לזלזל בכתיבה של תוכנית עסקית מקיפה ורואים בה בזבוז זמן. הרי הכל כבר נמצא בראש וכעת אפשר לקפוץ לשלב היישום. ואולם, המציאות הרבה יותר מורכבת. למעשה, יזם שרוצה לצאת לדרך עסקית חדשה או מנכ"ל של חברה/ארגון פעיל שמתכנן להיכנס לשוק חדש או בכלל לצמוח ולגדול בפעילות הקיימת, יגלו מהר מאוד, כי על מנת להצליח הם צריכים הרבה יותר מרעיון טוב.
החדשות הטובות הן שתוכנית עסקית טובה היא מספיק גמישה, כדי להטמיע בה שינויים ונדבכים שמתגלים בדרך, וגם אם לארגון קיים יש כבר תוכנית עסקית – הרי שאפשר לזקק ולמקד אותה בכל רגע נתון.
איך באמת ניגשים לכתוב תוכנית עסקית נכונה? ומה אסור לשכוח בשום מצב? התוכנית העסקית שלכם: כל השאלות שיעזרו לכם:
1. תקציר מנהלים
מה אתם מצפים מהארגון שלכם?, מהי ליבת הפעילות שלו?, מדוע בחרתם להקים או להיכנס אליו דווקא עכשיו?, מה המטרות שלכם? ומה אתם מביאים אתכם שיסייע לכם לעמוד במטרות?
2. תיאור החברה
מה הערך המוסף שתציעו ללקוחות שלכם?, מי יהיו הלקוחות שלכם ואיפה תפגשו אותם?, מהן נקודות החוזקה שלכם מול המתחרים?, מהו הפתרון האולטימטיבי שלכם לשוק בו אתם פועלים?
3. ניתוח השוק
מהן המגמות הבולטות שקיימות בשוק בו אתם פועלים?, איך אתם נערכים לרתום אותן לטובת החברה שבניתם?, מה עושים המתחרים שלכם כדי להצליח? הם מצליחים או נכשלים?, האם מצאתם כשלים בשוק שלכם שמאפשר פרצות עתידיות ויסכנו את החברה שלכם? ומה עם הלקוחות? הגיע הזמן לנתח אותם באמת: מהם הרגלי הקנייה שלהם?, לאיזה מוצר או שירות הם מצפים?, מה מצבם הפיננסי? ומה הם מחפשים ומוצאים אצל המתחרים שלכם?
4. ניתוח המתחרים
מי המתחרים הישירים והעקיפים שלכם?, מה אתם יודעים לספר עליהם?, מה הלקוחות שלהם חושבים עליהם?, איך יגיבו לכניסה של מתחרה חדש? ומה יעשו כדי למנוע מהעסק שלכם לצמוח?, כמה יעלה לכם להתחרות בהם? ומה יהיה המחיר האמיתי של התחרות?
5. ניהול העסק
מי ינהל את הארגון החדש שלכם? מה הכישורים שלו? מהן גבולות הסמכות והאחריות שלו? על מי הוא ממונה? למי הוא מדווח? מהו מבנה הבעלות? האם מדובר בשותפות? האם מונו חברי דירקטוריון? ואם כן, מי הם ולמה הם מתאימים?
6. פירוט המוצרים והשירותים של העסק
אילו מוצרים או שירותים בדיוק יציע הארגון שלכם?, מהו זמן המדף שלהם?, האם הם עונים על הביקוש הקיים בשוק?, מה הייחוד שלהם?, כמה הם יעלו?, מי מייצר אותם?, כמה עולה לייצר או לספק אותם?, מי יהיו הספקים שלך?, מהו שיעור הרווח שצפוי להתקבל ממכירה של כל מוצר או שירות?, האם ניתן להגן עליהם לאורך זמן?
7. תוכנית שיווק
חשוב מאוד לתת ביטוי נרחב לנושא זה כיצד נראה מודל SWOT שלכם, מי הקהל יעד, כיצד ייראה המיתוג שלכם, איזו חשיפה חשובה, מהו תקציב השיווק שלכם?, אילו צעדים הוא יכלול?, איך אתם מתכוונים להשתמש בו מול לקוחות היעד?, מה תהיה האסטרטגיה השיווקית שתוביל את החברה שלכם?, מי ינהל את מערך השיווק של החברה? מהן המטרות השיווקיות שהצבתם ולאילו פרקי זמן?, מהו תקציב הפרסום? מה הוא יכלול?, האם תנהלו אותו אצלכם או תעזרו בחברה מתמחה?, באילו מדיומים ואפיקי הפרסום הרלוונטיים?, עם אילו מסרים /קריאייטיב? כיצד ייראו הנכסים הדיגיטליים והחומרים השיווקיים ? אילו אוטומאציות? עם אילו מערכות? כיצד תבנו את מסע הלקוח שלכם, חווית הלקוח, מועדון לקוחות?
8. מערך המכירות
חשוב מאוד לתת ביטוי נרחב לנושא זה. איך ינוהל מערך המכירות שלכם?, מהם התפקידים והמבנה שיאפיינו אותו?, מה תהיה אסטרטגיית המכירה שלכם?, מהי הטקטיקה שלכם ליישום האסטרטגיה העסקית ?, באילו ערוצים אתם נערכים למכור את המוצר שלכם, מהם יעדי המכירות שלכם? מהי שיטת התגמול?
9. תוכנית מימון וכספים
אילו מקורות ממימון יש לחברה שלכם? כמה כסף יידרש כדי להקים אותה?, מהן ההכנסות הצפויות ממנה?, מהו שיעור הרווח הצפוי מההכנסות בשנה הראשונה? ובשנייה?, מהן ההוצאות של החברה? הקבועות והמשתנות?, האם החברה צריכה מימון חיצוני, מה תהיה עלות השכר לעובדים ולמנהלים?, מתי תשלמו לספקים שלכם? ואיך תגבו את הכסף מהלקוחות שלכם?
10. חזון
התוכנית העסקית שלכם צריכה לשקף איך אתם רוצים ומתכוונים להפוך את הלקוחות שלכם למאושרים ומצליחים יותר?
רוצים לדעת עוד? תלחצו כאן!